Een positieve start van het nieuwe schooljaar: tips voor succes op school en in de Remedial teaching praktijk

Het nieuwe schooljaar brengt altijd een mix van spanning, verwachting en energie met zich mee. Voor basisschoolleerlingen betekent dit een frisse start: nieuwe leerkrachten, nieuwe klasgenoten, en natuurlijk nieuwe leerstof. Voor leerlingen die in mijn remedial teaching praktijk extra ondersteuning krijgen in rekenen, spelling of taal, is het belangrijk dat deze overgang zo soepel en positief mogelijk verloopt. In deze blog deel ik enkele tips om zowel op school als in mijn praktijk het nieuwe schooljaar met succes te beginnen.

In dit artikel

Dit artikel delen

1. Creëer een positieve mindset

De manier waarop kinderen over school denken, heeft een grote invloed op hun prestaties en welzijn. Het is daarom essentieel om het nieuwe schooljaar met een positieve mindset te beginnen. Praat met uw kind over wat ze verwachten, waar ze naar uitkijken, en hoe ze eventuele uitdagingen willen aanpakken. In mijn praktijk besteed ik veel aandacht aan het opbouwen van zelfvertrouwen en het creëren van een ‘ik kan het’-mentaliteit. Dit vormt een sterke basis voor het leren.

2. Stel Realistische Doelen en Verwachtingen

Het stellen van doelen helpt leerlingen om gefocust en gemotiveerd te blijven. Zowel op school als in mijn praktijk werken we aan het stellen van realistische, haalbare doelen. Dit kan variëren van het verbeteren van reken- of spellingvaardigheden tot het verhogen van het zelfvertrouwen. Door deze doelen samen te bespreken, kunnen we een duidelijk plan maken en kan ik de voortgang nauwlettend volgen en bijsturen waar nodig.

3. Bouw een Sterke Structuur en Routine op

Een vaste structuur en routine zijn cruciaal voor succes, zowel op school als tijdens de sessies in mijn praktijk. Dit betekent regelmatig oefenen en huiswerk maken, een vast schema volgen en actief deelnemen aan de lessen. Dit helpt leerlingen om zich veilig te voelen en te weten wat er van hen wordt verwacht, wat bijdraagt aan een positieve leeromgeving.

4. Blijf Communiceren en Evalueren

Goede communicatie tussen ouders, school en mijn praktijk is essentieel. Door regelmatig overleg te voeren, kunnen we samen snel inspelen op de behoeften van uw kind. Ik moedig ouders aan om betrokken te blijven bij zowel het schoolwerk als de voortgang in mijn praktijk. Samen evalueren we regelmatig de vooruitgang en passen we de aanpak aan waar nodig. Dit zorgt ervoor dat uw kind optimaal wordt ondersteund en dat we eventuele uitdagingen vroegtijdig kunnen aanpakken.

5. Vier Succesjes, Hoe Klein Ook

Het is belangrijk om stil te staan bij en te vieren wat goed gaat. Elk succes, hoe klein ook, verdient erkenning. Dit kan variëren van het oplossen van een lastige rekensom tot het behalen van een hoger cijfer voor spelling. In mijn praktijk besteden we aandacht aan deze momenten, omdat ze bijdragen aan een positief zelfbeeld en motivatie. Positieve feedback en erkenning van succes helpen leerlingen om door te zetten, zelfs als het leren soms moeilijk is.

6. Zorg voor een Goede Balans tussen School en Ontspanning

Hoewel het belangrijk is om goed te presteren op school en tijdens de sessies in mijn praktijk, is het net zo belangrijk dat kinderen ook tijd hebben om te ontspannen en te spelen. Een goede balans tussen schoolwerk, remedial teaching en vrije tijd zorgt ervoor dat kinderen niet overbelast raken en gemotiveerd blijven. Ik moedig ouders aan om ervoor te zorgen dat hun kinderen voldoende rust en ontspanning krijgen, zodat ze met volle energie aan het leren kunnen beginnen.

Samengevat

Een positieve start van het nieuwe schooljaar is cruciaal voor succes, zowel op school als in mijn remedial teaching praktijk. Door te focussen op een positieve mindset, duidelijke doelen, goede communicatie en het vieren van successen, kunnen we ervoor zorgen dat uw kind een succesvol en zelfverzekerd schooljaar tegemoet gaat. Samen leggen we de basis voor een jaar vol groei en leren, waarin uw kind de steun krijgt die het nodig heeft om te excelleren.

Laten we er samen een geweldig schooljaar van maken!

Vraag vrijblijvend advies aan​

BijDeLes begrijpt dat hulp zoeken voor uw kind een grote stap kan zijn. Daarom biedt BijDeLes een vrijblijvend gesprek aan om samen te ontdekken hoe uw kind het beste ondersteund kan worden. Vul het formulier in, en er wordt snel contact met u opgenomen. Zo wordt er samen gewerkt aan een betere leerervaring en toekomst voor uw kind.

Dit is misschien ook interessant

Veelgestelde vragen

  • Kan de begeleiding ook op school plaats vinden?

    Ja, dat is mogelijk, mits de school daar ook achter staat. Dit moet in overleg met alle partijen de beste... Verder lezen

  • Wat zijn de kosten van de bijles/remedial teaching?

    Begeleidingssessie particulier (50 minuten les): 46 euro. Via of voor onderwijsinstellingen: 54 euro per uur. Evaluatie tijdens de schoolvakanties: 18... Verder lezen

  • Hoe wordt de voortgang van mijn kind gemonitord?

    Na grondig onderzoek wordt er een persoonlijk handelingsplan opgesteld waarin de doelen staan vermeld. Wekelijks wordt er na de les... Verder lezen

  • Wat is het verschil tussen bijles en remedial teaching?

    Bijles is herhaling van dezelfde stof op dezelfde manier in een 1 op 1 situatie. Remedial Teaching gaat veel verder... Verder lezen

  • Kan ik tijdens het traject een sessie afzeggen?

    Alleen als dat echt niet anders kan, bijvoorbeeld bij ziekte, feesten en partijen. Het is belangrijk dit 24 uur van... Verder lezen

  • Is er een vrijblijvend kennismakingsgesprek mogelijk?

    Dat is zeker mogelijk. U kunt een afspraak maken via het contactformulier, per mail of telefoon.

  • Wordt er verwacht dat mijn kind ook thuis oefent?

    Ja, om optimale resultaten te behalen is dit heel belangrijk. BijDeLes zal dit aansturen.

  • Gaan de lessen door tijdens de vakantie?

    Dit is mogelijk in overleg.

  • Hoe garandeert BijDeLes de beste kwaliteit?

    Annella heeft een post bachelor opleiding tot remedial teacher met succes afgerond. Zij is geregistreerd lid bij de LBRT, dat... Verder lezen

  • Blijf ik als ouder bij de begeleidingssessies?

    In principe niet, tenzij dat voor de leerling nodig is. Dit wordt in overleg bepaald.