Dyslexie en dyscalculie zijn leerproblemen die het voor kinderen moeilijker maken om te leren lezen of rekenen. Bij een screeningsonderzoek voor dyslexie kijken we naar problemen in het verwerken van taal, zoals moeite met lezen en spelling. Bij een screeningsonderzoek voor dyscalculie onderzoeken we of er problemen zijn met rekenen en getalbegrip. Deze onderzoeken bestaan uit gespecialiseerde tests die gericht zijn op het identificeren van veelvoorkomende problemen bij het verwerken van taal of cijfers.
Tijdens het onderzoek wordt de tijd genomen om uw kind goed te observeren en wordt er gekeken naar de specifieke uitdagingen die zich voordoen. De resultaten van de screening geven een indicatie van de kans op dyslexie of dyscalculie en bieden een waardevol hulpmiddel om te bepalen of verder specialistisch onderzoek of begeleiding nodig is.
Wat is dyslexie?
Dyslexie is een leerstoornis met een neurologische basis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woord- en zinsniveau. Dit kan leiden tot problemen met begrijpend lezen en spelling. Dyslexie heeft niets te maken met intelligentie; kinderen met dyslexie kunnen net zo goed leren als anderen, maar hebben specifieke begeleiding nodig om hun lees- en schrijfvaardigheden te ontwikkelen. Een vroegtijdige screening helpt om deze stoornis tijdig te signaleren, zodat er snel gestart kan worden met gerichte ondersteuning.
Wat is dyscalculie?
Dyscalculie is een rekenstoornis op neurologische basis waarbij kinderen moeite hebben met het begrijpen en toepassen van getallen en wiskundige concepten. Dit kan variëren van problemen met simpele rekensommen tot moeite met abstracte wiskundige begrippen. Net als bij dyslexie heeft dyscalculie geen invloed op de intelligentie van een kind, maar vraagt het wel om een specifieke aanpak. Met een screening kan de ernst van de problemen in kaart gebracht worden. Hierdoor is het mogelijk gerichte stappen te zetten om het kind verder te helpen.
Waarom is een screeningsonderzoek belangrijk?
Het tijdig signaleren van dyslexie of dyscalculie is cruciaal om te voorkomen dat uw kind een blijvende leerachterstand oploopt. Veel kinderen worstelen met schoolwerk omdat hun leerproblemen niet vroeg genoeg worden opgemerkt. Een screeningsonderzoek helpt om deze problemen aan het licht te brengen, zodat er snel hulp kan worden geboden. Dit kan leiden tot verdere diagnostiek bij een daartoe bevoegde instantie, een aangepaste aanpak op school of extra begeleiding bij BijDeLes.
Wat gebeurt er na het screeningsonderzoek?
De uitkomsten van het screeningsonderzoek vormen een belangrijke eerste stap in het begrijpen van de leerproblemen van uw kind. Als er sterke aanwijzingen zijn voor dyslexie of dyscalculie, is het advies formeel onderzoek te laten uitvoeren bij een specialist. Dit kan leiden tot een officiële diagnose en specifieke begeleiding om uw kind verder te helpen.
Op basis van de resultaten van de screening kan BijDeLes gerichte, persoonlijke begeleiding bieden, die helpt bij het verbeteren van de lees- of rekenvaardigheden van uw kind. Het doel is om uw kind te ondersteunen in het leerproces, zodat het zelfvertrouwen groeit en uw kind beter presteert op school.
Wat kunt u verwachten?
BijDeLes zet zich in om elke leerling zo goed mogelijk te ondersteunen. Na afloop van het onderzoek ontvangt u een rapportage met de bevindingen en mogelijke vervolgstappen. U kunt rekenen op professionele begeleiding en een aanpak die volledig is afgestemd op de leerbehoeften van uw kind.
Neem vandaag nog contact op om een screeningsonderzoek voor dyslexie of dyscalculie in te plannen. BijDeLes helpt u graag om meer duidelijkheid te krijgen over de leerproblemen van uw kind en om samen de beste oplossing te vinden.