Investeer daarom in het aanleren van één vaste strategie bij zwakke rekenaars.
Het biedt niet alleen meer kans op succes, maar helpt hen ook om met meer plezier en vertrouwen de wereld van rekenen te betreden.
In veel hedendaagse rekenmethodes krijgen leerlingen een breed scala aan strategieën
aangeboden om een som op te lossen. Hoewel deze variatie in aanpak voor leerlingen kan
werken, zien we in de praktijk dat zwakke rekenaars vaak juist in de war raken door de
wisselende strategieën. Ze worstelen met het kiezen van de juiste aanpak en verliezen zo het
overzicht en hun vertrouwen in hun eigen kunnen.
Voor deze leerlingen is het essentieel om één vaste rekenstrategie aan te leren. Een strategie
die hen een stabiele basis biedt, eenvoudiger uit te voeren is, en de minste kans geeft op
fouten. Laten we eens kijken waarom dit zo belangrijk is en welke voordelen dit biedt.
1. Rust en overzicht: minder keuze, meer duidelijkheid
Voor zwakke rekenaars kan het aanleren van meerdere strategieën overweldigend zijn. Het
constant schakelen tussen verschillende aanpakken zorgt voor verwarring en onzekerheid.
Door te kiezen voor één vaste rekenstrategie, krijgen leerlingen rust en overzicht. Ze weten
precies wat er van hen verwacht wordt bij elke som. Dit schept duidelijkheid en geeft hen het
vertrouwen dat ze nodig hebben om met succes te kunnen rekenen.
2. Beheersing door herhaling
Het aanleren van één vaste strategie zorgt ervoor dat de leerling deze aanpak steeds opnieuw oefent. Door deze herhaling krijgen ze de kans om de strategie goed onder de knie te krijgen, wat essentieel is voor hun zelfvertrouwen en motivatie. Ze leren de stappen automatisch en krijgen meer tijd om zich te concentreren op het begrijpen van het rekenproces, in plaats van op het kiezen van de juiste strategie.
3. Inzicht door eenvoud
Voor zwakke rekenaars is eenvoud cruciaal. De kortste route om tot het juiste antwoord te komen, minimaliseert het risico op fouten. Denk aan de traditionele “staartdeling” of het gebruik van de rijgmethode voor optellen en aftrekken. Deze methodes zijn goed inzichtelijk uit te leggen: ze hebben een duidelijke structuur met minder tussenstappen, wat betekent dat er minder momenten zijn waarop een leerling de draad kan kwijtraken.
Het is belangrijk stap voor stap en zo direct mogelijk naar het antwoord toe te werken, zonder af te wijken naar complexe of onnodige tussenstappen zodat ze zich op de kern van de som kunnen concentreren en niet verstrikt raken in andere rekenmanieren.
4. Foutreductie: minder mogelijkheden voor vergissingen
Hoe meer stappen een leerling moet doorlopen, hoe groter de kans op een fout. Door te kiezen voor een kortere en directere strategie verminderen we de mogelijkheden voor fouten aanzienlijk. De leerling weet precies welke stap na welke komt, waardoor de kans op verwarring of het per ongeluk overslaan van een stap kleiner wordt.
5. Consistentie over de vakken heen
Een vaste rekenstrategie biedt consistentie. Wanneer een leerling begrijpt hoe hij moet omgaan met optellen en aftrekken binnen een vaste strategie, kan hij deze logica toepassen in andere contexten, zoals meten, geld rekenen of verhoudingen. Dit maakt hun hele leerproces consistenter en overzichtelijker.