Het belang van één vaste rekenstrategie voor zwakke rekenaars

Voor zwakke rekenaars is het kiezen voor één vaste, korte en inzichtelijke rekenstrategie geen luxe, maar noodzaak. Het biedt de broodnodige rust, overzicht en eenvoud die hen helpt om beter te rekenen. Door minder fouten te maken en zich zekerder te voelen over hun aanpak, groeit hun zelfvertrouwen en kunnen ze rekenen zelfs als iets positiefs gaan ervaren. Als leerkrachten en begeleiders kunnen we hen hiermee een stevige basis geven om verder te bouwen, stap voor stap, som voor som.

In dit artikel

Dit artikel delen

Investeer daarom in het aanleren van één vaste strategie bij zwakke rekenaars.

Het biedt niet alleen meer kans op succes, maar helpt hen ook om met meer plezier en vertrouwen de wereld van rekenen te betreden.

In veel hedendaagse rekenmethodes krijgen leerlingen een breed scala aan strategieën
aangeboden om een som op te lossen. Hoewel deze variatie in aanpak voor leerlingen kan
werken, zien we in de praktijk dat zwakke rekenaars vaak juist in de war raken door de
wisselende strategieën. Ze worstelen met het kiezen van de juiste aanpak en verliezen zo het
overzicht en hun vertrouwen in hun eigen kunnen.
Voor deze leerlingen is het essentieel om één vaste rekenstrategie aan te leren. Een strategie
die hen een stabiele basis biedt, eenvoudiger uit te voeren is, en de minste kans geeft op
fouten. Laten we eens kijken waarom dit zo belangrijk is en welke voordelen dit biedt.

1. Rust en overzicht: minder keuze, meer duidelijkheid

Voor zwakke rekenaars kan het aanleren van meerdere strategieën overweldigend zijn. Het
constant schakelen tussen verschillende aanpakken zorgt voor verwarring en onzekerheid.
Door te kiezen voor één vaste rekenstrategie, krijgen leerlingen rust en overzicht. Ze weten
precies wat er van hen verwacht wordt bij elke som. Dit schept duidelijkheid en geeft hen het
vertrouwen dat ze nodig hebben om met succes te kunnen rekenen.

2. Beheersing door herhaling

Het aanleren van één vaste strategie zorgt ervoor dat de leerling deze aanpak steeds opnieuw oefent. Door deze herhaling krijgen ze de kans om de strategie goed onder de knie te krijgen, wat essentieel is voor hun zelfvertrouwen en motivatie. Ze leren de stappen automatisch en krijgen meer tijd om zich te concentreren op het begrijpen van het rekenproces, in plaats van op het kiezen van de juiste strategie.

3. Inzicht door eenvoud

Voor zwakke rekenaars is eenvoud cruciaal. De kortste route om tot het juiste antwoord te komen, minimaliseert het risico op fouten. Denk aan de traditionele “staartdeling” of het gebruik van de rijgmethode voor optellen en aftrekken. Deze methodes zijn goed inzichtelijk uit te leggen: ze hebben een duidelijke structuur met minder tussenstappen, wat betekent dat er minder momenten zijn waarop een leerling de draad kan kwijtraken.

Het is belangrijk stap voor stap en zo direct mogelijk naar het antwoord toe te werken, zonder af te wijken naar complexe of onnodige tussenstappen zodat ze zich op de kern van de som kunnen concentreren en niet verstrikt raken in andere rekenmanieren.

4. Foutreductie: minder mogelijkheden voor vergissingen

Hoe meer stappen een leerling moet doorlopen, hoe groter de kans op een fout. Door te kiezen voor een kortere en directere strategie verminderen we de mogelijkheden voor fouten aanzienlijk. De leerling weet precies welke stap na welke komt, waardoor de kans op verwarring of het per ongeluk overslaan van een stap kleiner wordt.

5. Consistentie over de vakken heen

Een vaste rekenstrategie biedt consistentie. Wanneer een leerling begrijpt hoe hij moet omgaan met optellen en aftrekken binnen een vaste strategie, kan hij deze logica toepassen in andere contexten, zoals meten, geld rekenen of verhoudingen. Dit maakt hun hele leerproces consistenter en overzichtelijker.

Vraag vrijblijvend advies aan​

BijDeLes begrijpt dat hulp zoeken voor uw kind een grote stap kan zijn. Daarom biedt BijDeLes een vrijblijvend gesprek aan om samen te ontdekken hoe uw kind het beste ondersteund kan worden. Vul het formulier in, en er wordt snel contact met u opgenomen. Zo wordt er samen gewerkt aan een betere leerervaring en toekomst voor uw kind.

Dit is misschien ook interessant

Veelgestelde vragen

  • Kan een afgezegde sessie weer ingehaald worden?

    Als er een plekje is kan dit in overleg geregeld worden.

  • Wordt er verwacht dat mijn kind ook thuis oefent?

    Ja, om optimale resultaten te behalen is dit heel belangrijk. BijDeLes zal dit aansturen.

  • Hoe wordt de voortgang van mijn kind gemonitord?

    Na grondig onderzoek wordt er een persoonlijk handelingsplan opgesteld waarin de doelen staan vermeld. Wekelijks wordt er na de les... Verder lezen

  • Wat zijn de kosten van de bijles/remedial teaching?

    Begeleidingssessie particulier (50 minuten les): 46 euro. Via of voor onderwijsinstellingen: 54 euro per uur. Evaluatie tijdens de schoolvakanties: 18... Verder lezen

  • Hoeveel tijd is mijn kind kwijt aan het oefenen thuis?

    Het is belangrijk dit goed te verdelen tijdens de week, een kwartiertje per dag is het beste. Het is fijn... Verder lezen

  • Kan ik tijdens het traject een sessie afzeggen?

    Alleen als dat echt niet anders kan, bijvoorbeeld bij ziekte, feesten en partijen. Het is belangrijk dit 24 uur van... Verder lezen

  • Hoe lang bestaat BijDeLes?

    BijDeLes is opgericht in januari 2013 door Annella Overbeek en is al meer dan 10 jaar een goed lopende praktijk... Verder lezen

  • Krijgt mijn kind materialen mee om thuis te oefenen?

    Ja, materialen en spelletjes worden uitgeleend. Het is fijn als deze weer heel en intact terugkomen naar de praktijk. Daarom... Verder lezen

  • Wat is het verschil tussen bijles en remedial teaching?

    Bijles is herhaling van dezelfde stof op dezelfde manier in een 1 op 1 situatie. Remedial Teaching gaat veel verder... Verder lezen

  • Hoe garandeert BijDeLes de beste kwaliteit?

    Annella heeft een post bachelor opleiding tot remedial teacher met succes afgerond. Zij is geregistreerd lid bij de LBRT, dat... Verder lezen