Het belang van vroege signalering van leerproblemen

Het herkennen van leerproblemen op jonge leeftijd biedt de mogelijkheid om tijdig in te grijpen en het leerproces te ondersteunen, waardoor de kans op langdurige schoolproblemen afneemt. Het herkennen van leerproblemen op jonge leeftijd biedt de mogelijkheid om tijdig in te grijpen en het leerproces te ondersteunen, waardoor de kans op langdurige schoolproblemen afneemt.

In dit artikel

Dit artikel delen

Waarom vroege signalering zo belangrijk is

Kinderen ontwikkelen zich allemaal in hun eigen tempo, maar er zijn bepaalde mijlpalen die belangrijk zijn om in de gaten te houden. Wanneer een kind structureel moeite heeft met bijvoorbeeld lezen, schrijven of rekenen, kan er meer aan de hand zijn dan alleen een tijdelijk probleem. Vroege signalering stelt leerkrachten en ouders in staat om problemen te herkennen voordat deze groter worden en een negatieve invloed hebben op het zelfvertrouwen en de schoolprestaties van het kind.

Wat zijn de signalen?

Sommige signalen kunnen subtiel zijn, zoals moeite met het onthouden van simpele instructies, traag lezen of problemen met het begrijpen van teksten. Ook concentratieproblemen, frustratie of vermijdingsgedrag bij bepaalde taken kunnen tekenen zijn dat een kind extra hulp nodig heeft. Regelmatige toets resultaten of observaties van de leerkracht kunnen een indicatie geven van mogelijke leerproblemen.

Het belang van vroege interventie

Als leerproblemen vroeg worden opgemerkt, kan er snel passende ondersteuning worden geboden, zoals remedial teaching. Hierbij wordt een plan op maat gemaakt, afgestemd op de specifieke leerbehoeften van het kind. Door vroeg in te grijpen, kan het kind nieuwe strategieën leren die hem of haar helpen om leerstof beter te begrijpen en toe te passen. Dit voorkomt dat problemen zich opstapelen en vergroot de kans op succes op school.

Door leerproblemen vroeg te signaleren en snel hulp in te schakelen, kunnen kinderen zich beter ontwikkelen en krijgen ze de kans om op hun eigen niveau te excelleren.

Vraag vrijblijvend advies aan​

BijDeLes begrijpt dat hulp zoeken voor uw kind een grote stap kan zijn. Daarom biedt BijDeLes een vrijblijvend gesprek aan om samen te ontdekken hoe uw kind het beste ondersteund kan worden. Vul het formulier in, en er wordt snel contact met u opgenomen. Zo wordt er samen gewerkt aan een betere leerervaring en toekomst voor uw kind.

Dit is misschien ook interessant

Veelgestelde vragen

  • Kan een afgezegde sessie weer ingehaald worden?

    Als er een plekje is kan dit in overleg geregeld worden.

  • Hoeveel tijd is mijn kind kwijt aan het oefenen thuis?

    Het is belangrijk dit goed te verdelen tijdens de week, een kwartiertje per dag is het beste. Het is fijn... Verder lezen

  • Wat is het verschil tussen bijles en remedial teaching?

    Bijles is herhaling van dezelfde stof op dezelfde manier in een 1 op 1 situatie. Remedial Teaching gaat veel verder... Verder lezen

  • Blijf ik als ouder bij de begeleidingssessies?

    In principe niet, tenzij dat voor de leerling nodig is. Dit wordt in overleg bepaald.

  • Gaan de lessen door tijdens de vakantie?

    Dit is mogelijk in overleg.

  • Hoe garandeert BijDeLes de beste kwaliteit?

    Annella heeft een post bachelor opleiding tot remedial teacher met succes afgerond. Zij is geregistreerd lid bij de LBRT, dat... Verder lezen

  • Wordt er verwacht dat mijn kind ook thuis oefent?

    Ja, om optimale resultaten te behalen is dit heel belangrijk. BijDeLes zal dit aansturen.

  • Hoe vaak en hoe lang zijn de begeleidingssessies?

    De sessies zijn in principe 1x per week 50 minuten. Tijdens de reguliere schoolvakanties is er les in overleg mogelijk.

  • Hoe lang bestaat BijDeLes?

    BijDeLes is opgericht in januari 2013 door Annella Overbeek en is al meer dan 10 jaar een goed lopende praktijk... Verder lezen

  • Kan ik tijdens het traject een sessie afzeggen?

    Alleen als dat echt niet anders kan, bijvoorbeeld bij ziekte, feesten en partijen. Het is belangrijk dit 24 uur van... Verder lezen