Als ouder merk je aan je kind dat het moeite heeft met rekenen. Rekensommen duren lang, het huiswerk levert frustratie op en de motivatie om te oefenen is ver te zoeken. De leerkracht bevestigt je gevoel, je kind loopt achter. Maar wat kun je doen als ouder? In deze blog lees je wat een rekenachterstand kan betekenen en hoe je je kind op een effectieve en positieve manier kunt helpen.
Wanneer is er sprake van een rekenachterstand?
Een kind leert in zijn eigen tempo, maar als het rekenen steeds moeilijker wordt, of je kind spanning ervaart bij toetsen en huiswerk, is het belangrijk om alert te zijn. Een rekenachterstand ontstaat niet van de ene op de andere dag. Vaak bouwen hiaten zich langzaam op, bijvoorbeeld doordat de basis (zoals getalbegrip of tafels) niet voldoende is ontwikkeld.
Mogelijke oorzaken van rekenproblemen:
- Het tempo in de klas ligt te hoog.
- De rekenaanpak past niet bij de leerstijl van je kind.
- Er zijn hiaten in de basiskennis.
- Te weinig inzicht in de reken strategieën.
- Faalangst of gebrek aan zelfvertrouwen speelt mee.
- Moeite met werkgeheugen of concentratie.
- Er is mogelijk sprake van dyscalculie.
Wat kun je als ouder doen bij rekenproblemen?
1. Blijf in gesprek met school
De leerkracht heeft een goed overzicht van de ontwikkeling van je kind. Vraag specifiek waar je kind op vastloopt. Zijn het bepaalde onderdelen zoals breuken, tafels of klokkijken? Of is het tempo en inzicht in verhaalsommen het probleem?
2. Blijf positief en moedig aan
Kinderen die merken dat ze achterlopen, kunnen onzeker worden of afhaken. Het is belangrijk dat je kind vertrouwen blijft houden in zijn eigen kunnen. Prijs de inzet, niet alleen het resultaat, en help je kind te ervaren dat fouten maken bij leren hoort.
3. Schakel tijdig passende begeleiding in
Soms is extra uitleg in de klas of meer oefenen thuis niet genoeg. Bij een (hardnekkige) achterstand in rekenen kan remedial teaching uitkomst bieden. Hierbij wordt eerst onderzocht waar het knelt en wat je kind nodig heeft om weer grip te krijgen op rekenen.
Bij BijDeLes starten we daarom altijd met een didactisch onderzoek. Dat brengt precies in beeld waar de hiaten zitten. Vervolgens volgt een persoonlijk plan, afgestemd op het niveau, de leervoorkeuren en het tempo van jouw kind. Zo bouwen we doelgericht aan rekenvaardigheid én zelfvertrouwen.
Twijfel je of jouw kind baat heeft bij extra ondersteuning? Neem gerust vrijblijvend contact op. We denken graag met je mee.