De ‘Zomerdip’
Een veelvoorkomend fenomeen bij basisschoolleerlingen is de zogenaamde ‘zomerdip’. Dit
is het verlies van vaardigheden en kennis die tijdens het schooljaar zijn opgedaan,
simpelweg omdat ze gedurende de zomer niet worden toegepast. Onderzoek toont aan dat
kinderen die gedurende zes weken niet oefenen, tot wel drie maanden achteruitgang kunnen
laten zien op het gebied van rekenen, taal en spelling. Vooral voor kinderen die extra
ondersteuning nodig hebben, kan deze dip aanzienlijk zijn.
Oefenen houdt de vaardigheden actief
Het doel van het meegeven van materiaal en huiswerk aan het einde van het schooljaar is
om de opgedane vaardigheden actief te houden. Door regelmatig te oefenen, blijft de stof
‘vers’ in het geheugen van de leerling. Dit betekent niet dat de vakantie verandert in een
verlengde schoolperiode. Integendeel, het gaat erom een evenwicht te vinden waarin
kinderen dagelijks of wekelijks kort oefenen om hun vaardigheden bij te houden.
De rol van ouders
Ouders spelen een cruciale rol in het stimuleren van hun kinderen om te blijven oefenen. Het
is belangrijk dat zij het belang inzien van het oefenen en hun kinderen op een positieve
manier aanmoedigen. Door interesse te tonen in wat het kind oefent en door samen te
werken aan de activiteiten, wordt het een gezamenlijke ervaring die zowel leerzaam als
plezierig is. De sleutel is consistentie en het vinden van creatieve manieren om het oefenen
te integreren in de vakantietijd.
Samengevat
Oefenen tijdens de vakantie is essentieel om de vaardigheden van basisschoolleerlingen op
peil te houden en hen voor te bereiden op het nieuwe schooljaar. Het materiaal en huiswerk
dat aan het einde van het schooljaar wordt meegegeven, is specifiek afgestemd op de
behoeften van de leerling en is een waardevol hulpmiddel om de zomerdip te voorkomen.
Het is een kleine inspanning met een groot rendement. Laten we samen werken aan een
sterke start na de vakantie!
asdadasd