En wanneer moet ik me zorgen maken?
Veel ouders houden de Cito-scores van hun kind nauwkeurig in de gaten. Niet gek: het lijkt een belangrijke graadmeter voor hoe het gaat op school. Maar wat zegt een Cito-score nu echt? Wanneer is een lage score reden tot zorg? En hoe kun je verder kijken dan alleen het getal?
In deze blog wordt uitgelegd wat Cito-scores betekenen, hoe ze tot stand komen en wat je als ouder kunt doen als de score van je kind tegenvalt.
Wat is een Cito-score?
De term Cito-score verwijst vaak naar de uitslag van toetsen die kinderen maken op de basisschool. Cito is de naam van een toets ontwikkelaar: veel scholen gebruiken hun toetsen om de ontwikkeling van leerlingen te volgen op het gebied van rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en taal/woordenschat. Er zijn ook andere aanbieders zoals de IEP of DIA-toetsen.
Een score bij Cito wordt vaak uitgedrukt in een letter (A t/m E) of een niveau (I t/m V of I+ t/m V–). Hierbij betekent:
A of I: je kind hoort bij de 20% beste leerlingen van Nederland.
E of V: je kind hoort bij de 20% laagste scores op dat onderdeel.
Deze scores zeggen iets over de positie van je kind ten opzichte van een landelijke normgroep. Ze geven dus niet per se aan of je kind ‘voldoende’ presteert, maar hoe het scoort vergeleken met leeftijdsgenoten.
Wanneer moet je je zorgen maken?
Een eenmalig lagere score hoeft geen probleem te zijn. Kinderen kunnen om allerlei redenen tijdelijk minder scoren: vermoeidheid, spanning, ziekte of simpelweg een slechte dag. Ook lopen de toets onderdelen niet altijd synchroon met het aanbod van de methode waarmee wordt gewerkt in de klas. Zo kan het zijn dat er op de cito een vraag voorbij komt die in de methode nog niet aan bod is geweest.
Maar blijvend lage scores of een plotselinge daling op meerdere onderdelen zijn signalen om verder te kijken. Zeker als je merkt dat je kind stress, frustratie, angst of onzekerheid gaat ontwikkelen t.o.v. het rekenen en de (Cito)toetsen. Ook een opvallend verschil met de talige kant of zorg vanuit de leerkracht zijn redenen om actie te ondernemen.
Cito als onderdeel van…
Cito-scores zijn een hulpmiddel, maar ze vertellen niet het hele verhaal. Ze meten een specifiek onderdeel van het leren, op een bepaald moment, onder bepaalde omstandigheden. Belangrijke vaardigheden zoals werkhouding, motivatie of leerplezier worden niet meegenomen. Daarom is het belangrijk om scores altijd in context te bekijken.
Wat kun je doen als de Cito-score tegenvalt?
1. Ga in gesprek met de leerkracht
Vraag door: Wat zegt deze score over het leerproces van mijn kind? Kijk samen naar patronen in de resultaten en bespreek of er aanvullende ondersteuning nodig is. Bepaal samen of de score passend is bij jouw kind. Of zou het beter kunnen dan de uitslag weergeeft?
2. Geef aandacht aan het leerproces, niet alleen het resultaat
Laat je kind merken dat het niet om het cijfer gaat, maar om groei. Stimuleer inzet en nieuwsgierigheid, niet alleen ‘goed presteren’.
3. Overweeg aanvullend onderzoek
Blijven de zorgen bestaan of heeft je kind een zetje in de juiste richting nodig? Dan kan BijDeLes helpen. Er wordt precies in kaart gebracht waar het knelt en wat je kind nodig heeft om verder te groeien. Vaak blijkt dat een kind met een gerichte aanpak snel weer vooruit kan.
Vertrouw op je eigen gevoel, blijf in gesprek met school en wees niet bang om hulp in te schakelen als je merkt dat je kind vastloopt of minder presteert dan hij of zij zou kunnen. Vraag een vrijblijvend gesprek aan om te bespreken wat we voor uw kind kunnen betekenen.




